Στο τραπέζι της διεκδίκησης παραμένει σταθερά το αίτημα για την επέκταση της Ιόνιας Οδού από τα Γιάννενα ως την Κακαβιά, έργο ύψιστης σημασίας για την πόλη μας, την Ήπειρο αλλά και για τη χώρα γενικότερα.
Το βόρειο τμήμα της Ιόνιας, με το οποίο θα ολοκληρωθεί ο αυτοκινητόδρομος, θα αποτελέσει τη νότια απόληξη του άξονα της Αδριατικής Οδού, μετατρέποντας ουσιαστικά την πρωτεύουσα της Ηπείρου σε μεγάλο οδικό κόμβο της χώρας, όπως τονίζει ο Αντιπρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ιωαννίνων Στάθης Σιούτης, ενώ προσδοκάται πως θα φέρει εκατομμύρια επισκέπτες στη χώρα μας οι οποίοι επιδίδονται σε οδικό τουρισμό!Στην Περιφέρεια…
Στην πρώτη γραμμή είναι και σήμερα η επέκταση της Ιόνιας Οδού μέχρι την Κακαβιά, έργο που αρχικά είχε προκριθεί ως έργο ΕΣΠΑ, όμως τελικά απεντάχθηκε προκαλώντας απογοήτευση σε όλη την Ήπειρο, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο Νίκος Καραγιάννης σε σχετικό ρεπορτάζ στην ιστοσελίδα «ypodomes.com».
Υπενθυμίζεται ότι πριν λίγους μήνες το υπουργείο Υποδομών, με μία συμφωνία πρωτοφανή για τα ελληνικά δεδομένα, μετέφερε την ευθύνη υλοποίησης του έργου στην Περιφέρεια Ηπείρου, η οποία ανέλαβε τη μελετητική και χρηματοδοτική ωρίμανσή του. Πράγμα που, εφόσον λειτουργήσει, θα αποτελέσει πρότυπο για παρόμοια έργα στη χώρα. Ωστόσο το εγχείρημα είναι δύσκολο λόγω του μεγέθους του έργου. Ήδη αντιρρήσεις έχει εκφράσει ο Σταύρος Καλογιάννης θεωρώντας ότι η υλοποίησή του θα είχε περισσότερες πιθανότητες μέσω της κεντρικής κυβέρνησης, ενώ την αγωνία του για την έκβαση της υπόθεσης διατυπώνει στο «ypodomes.com» και ο Δήμαρχος Ζίτσας Μιχάλης Πλιάκος, κάνοντας λόγο για ένα έργο εθνικής σημασίας.
Τεχνικά στοιχεία
Όπως έχει ξαναγράψει ο «Π.Λ.», το τμήμα Γιάννενα - Κακαβιά έχει σήμερα μελέτες στο τμήμα Πεδινή - Καλπάκι, συνολικού μήκους περίπου 28 χλμ. Παρακάμπτει την πόλη των Ιωαννίνων και περνά στο βόρειο τμήμα των Ζαγοροχωρίων για να φτάσει με δίιχνη χάραξη, δηλαδή με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, μέχρι το Καλπάκι. Οι μελέτες έχουν και εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους.
Από εκεί και έπειτα απαιτούνται μελέτες για το τμήμα Καλπάκι - Γέφυρα Αγίων καθώς δεν υπάρχουν και είναι μία έλλειψη στο συνολικό φάκελο του δρόμου, ενώ στο τμήμα Γέφυρα Αγίων μέχρι Κακαβιά υπάρχει δρόμος με μία λωρίδα και Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ). Το κόστος εκτιμάται σε περίπου 340 εκατ. ευρώ, όμως, οι καθημερινές του ροές το καθιστούν απαγορευτικό για χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ ή την απευθείας είσοδο του σε σχήμα παραχώρησης.
Κόμβος τα Γιάννενα!
Η ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού με την κατασκευή του Βόρειου τμήματος θα μετατρέψει τα Γιάννενα σε μεγάλο οδικό κόμβο της χώρας, τονίζει o Αντιπρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Στάθης Σιούτης σημειώνοντας πως το Γιάννενα - Κακαβιά αποτελεί την νότια απόληξη του άξονα της Αδριατικής Οδού. «Πρόκειται για ένα άξονα που συνδέει τη χώρα με τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων και φτάνει μέχρι την Ιταλία, στην Τεργέστη. Εφόσον υλοποιηθεί και το ελληνικό τμήμα, θα υπάρξει σύνδεση με την Εγνατία Οδό, το λιμάνι της Ηγουμενίτσας και τον άξονα μέχρι το Αντίρριο και από εκεί στη νότια Ελλάδα», επισημαίνει με έμφαση.
Η Αδριατική Οδός ξεκινάει από την Τεργέστη, διέρχεται από τη Σλοβενία, την Κροατία, το Σπλιτ και έχει φθάσει 8 χλμ. πριν το Ντουμπρόβνικ. Αναφορικά με την εξέλιξη της κατασκευής του, υπολείπεται μόνο το μικρό κομμάτι της Βοσνίας – Ερζεγοβίνης και τα 38 χλμ. από το Ντουμπρόβνικ ως το Μαυροβούνιο. Την κατασκευή του άξονα στο Μαυροβούνιο έχει αναλάβει η εταιρία «ΑΚΤΩΡ» και έχει ολοκληρώσει το σύνολο των μελετών, ενώ η Αλβανία έχει ολοκληρώσει το τμήμα Τίρανα – Κακαβιά και τα 50 χλμ. από τα Τίρανα μέχρι το Μαυροβούνιο.
Αύξηση επισκεπτών
Σύμφωνα με τον κ. Σιούτη, το 20% των Ευρωπαίων κάνει τουρισμό με το αυτοκίνητό τους, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 70.000.000 επισκέπτες. Ένα μεγάλο μέρος αυτών λοιπόν εκτιμά πως θα εισέλθει στην περιοχή μέσω της Αδριατικής Οδού. Όπως σημειώνει, με την ολοκλήρωση του Δυτικού άξονα των Βαλκανίων θα αυξηθεί υπέρμετρα ο αριθμός των τουριστών στην χώρα μας, οι οποίοι θα έρθουν με το αυτοκίνητό τους από την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, με την επέκταση της Ιόνιας Οδού ως την Κακαβιά ο χρόνος του οδικού ταξιδιού από τα Γιάννενα μέχρι τα Τίρανα θα μειωθεί στις 3,5 ώρες και με την ολοκλήρωση του Δυτικού Άξονα των Βαλκανίων οι χρονικές αποστάσεις από τα Γιάννενα θα είναι ως εξής: Για το Κότορ στο Μαυροβούνιο 6 ώρες, για το Ντουμπρόβνικ 7 ώρες, για την Τεργέστη 10 ώρες και για το Μόναχο 14 ώρες οδικώς.