Τέσσερα χρόνια μετά τη δημιουργία των πράσινων διαδρόμων με σκοπό τη διευκόλυνση του εμπορίου και των εμπορευματικών μεταφορών στις συνοριακές διαβάσεις, η περιοχή των Δυτικών Βαλκανίων εξακολουθεί να αντιμετωπίζει παρατεταμένες καθυστερήσεις στα σημεία εισόδου.
Τον Σεπτέμβριο, ένα φορτηγό, φορτωμένο με βασικά ευαίσθητα αγαθά, αναγκάστηκε να περιμένει στις συνοριακές διαβάσεις των Δυτικών Βαλκανίων για περίπου 126,5 λεπτά. Παραδόξως, φορτηγά με λιγότερο ευπαθή (και μη βασικά) προϊόντα περίμεναν ελαφρώς λιγότερο, περίπου 106,6 λεπτά, χρόνος αναμονής που επίσης θεωρείται υψηλός. Αυτή η ανοδική πορεία των χρόνων αναμονής παρατηρείται τους τελευταίους εννέα μήνες. Σύμφωνα με την CEFTA (Συμφωνία Ελεύθερων Συναλλαγών Κεντρικής Ευρώπης) οι σημαντικότερες καθυστερήσεις παρατηρούνται στα σύνορα των Δυτικών Βαλκανίων με κράτη μέλη της ΕΕ.
Η δημιουργία των πράσινων διαδρόμων έχει ως στόχο να επιτρέψει στα τελωνεία να διενεργούν προκαταρκτικούς ελέγχους εγγράφων και να δίνεται προτεραιότητα στη διέλευση των φορτηγών που μεταφέρουν βασικά αγαθά. Οι πράσινοι διάδρομοι ορίζουν ότι τα βασικά αγαθά, όπως τρόφιμα για ανθρώπους και ζώα, καθώς και ιατρικές προμήθειες, θα πρέπει να διέρχονται από τα συνοριακά περάσματα χωρίς σημαντικές καθυστερήσεις.
Τέλος, σύμφωνα με δηλώσεις της CEFTA, οι χρόνοι αναμονής των φορτηγών, που μεταφέρουν εμπορεύματα, δεν επηρεάζουν μόνο το εμπόριο, αλλά έχουν και σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, καθώς εκατομμύρια ώρες χάνονται κάθε χρόνο σε αυτά τα συνοριακά περάσματα.
Το εν λόγω ζήτημα δεν έτυχε της απαραίτητης προσοχής στη Σύνοδο Κορυφής της Διαδικασίας του Βερολίνου, η οποία πραγματοποιήθηκε στις 16.10.2023 στα Τίρανα.