Το λιμάνι του Δυρραχίου έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια σε μια σημαντική πηγή εσόδων για τον κρατικό προϋπολογισμό της Αλβανίας. Μόνο κατά το 2024, ο φόρος πολυτελείας στον ανεφοδιασμό με καύσιμα των γιοτ που αγκυροβολούν εκεί έφερε στα δημόσια ταμεία 12 εκατομμύρια ευρώ, ενώ στους πρώτους οκτώ μήνες του 2025 έχουν ήδη συγκεντρωθεί 10 εκατομμύρια ευρώ.
Συνολικά, περίπου 260 γιοτ και 11 κρουαζιερόπλοια επισκέφθηκαν το λιμάνι, συμβάλλοντας στην οικονομική άνθηση της περιοχής. Ωστόσο, η εικόνα αυτή φαίνεται να απειλείται.
Από τις 15 Αυγούστου, το Μαυροβούνιο προχώρησε σε μια στρατηγική κίνηση, καταργώντας τον αντίστοιχο φόρο πολυτελείας και προσφέροντας πλέον καύσιμα σε πολύ χαμηλότερες τιμές. Σήμερα, η τιμή ανά λίτρο στο Μαυροβούνιο ανέρχεται σε 600 λεκ, την ώρα που στο Δυρράχιο κοστίζει 1000 λεκ.
«Δεν νομίζω ότι θα υπάρξει περαιτέρω αύξηση. Ο ανεφοδιασμός έχει ήδη αρχίσει να κατευθύνεται προς το Μαυροβούνιο», τονίζει ο καπετάνιος του λιμανιού του Δυρραχίου, Ταουλάντ Αλκία. Σύμφωνα με τον ίδιο, η ταχύτητα με την οποία οι αρχές του Μαυροβουνίου προχώρησαν σε αλλαγές δύο φορές μέσα σε τρεις μήνες, δείχνει την αποφασιστικότητά τους να προσελκύσουν τον συγκεκριμένο κλάδο.
Οι αρχές του Δυρραχίου προειδοποιούν ότι αν η κυβέρνηση δεν προχωρήσει σε αναθεώρηση του φόρου πολυτελείας, η Αλβανία κινδυνεύει να χάσει όχι μόνο τα σημαντικά έσοδα από τον ανεφοδιασμό των γιοτ με καύσιμα, αλλά και την εικόνα της ως ελκυστικός και ανταγωνιστικός προορισμός για πολυτελή σκάφη και κρουαζιερόπλοια στη Μεσόγειο.
Το στοίχημα πλέον είναι αν η κυβέρνηση θα ανταποκριθεί άμεσα για να διατηρήσει τη θέση του Δυρραχίου και των άλλων αλβανικών λιμανιών στον διεθνή ανταγωνισμό.