Αφού πέρασαν πολλούς μήνες στην θάλασσα, κάνοντας σταθμούς στην Σιγκαπούρη, την Ιταλία, την Ισπανία, την Πορτογαλία, την Τουρκία...102 κοντέινερ, δηλαδή 2.100 τόνοι, με βιομηχανικά απόβλητα που θεωρούνται ύποπτα ως τοξικά κατέληξαν στο λιμάνι του Δυρραχίου, από όπου είχαν ξεκινήσει στις αρχές του Ιουλίου.
Το πλοίο Moliva, με σημαία Τουρκίας, έφθασε στην Αλβανία πριν από δέκα ημέρες και παρέμενε αρόδου ανοικτά του λιμανιού του Δυρραχίου και έλαβε άδεια εισόδου στο λιμάνι όπου και έριξε άγκυρα.
Το υπουργείο Εσωτερικών της Αλβανίας ανακοίνωσε ότι η Υπηρεσία Διαχείρισης Κατασχεθέντων και Κατασχεμένων Περιουσιακών Στοιχείων παρέλαβε τα 102 κοντέινερ του πλοίου «Μολίβα».
«Η όλη διαδικασία πραγματοποιήθηκε μέσω αναλυτικού σχεδίου μέτρων, και σε εφαρμογή της εντολής της Εισαγγελίας Δυρραχίου για την απόβαση και αποθήκευση 102 κοντέινερ του πλοίου «Μολίβα», σε ασφαλές μέρος, μακριά από κατοικημένες περιοχές, καθώς και με αυστηρή τήρηση των προϋποθέσεων φυσικής, περιβαλλοντικής και υγειονομικής ασφάλειας», αναφέρεται στην ανακοίνωση του υπουργείου Εσωτερικών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα κοντέινερ στάλθηκαν στο Πόρτο Ρομάνο, περίπου 6 χιλιόμετρα από το λιμάνι του Δυρραχίου, σε ακίνητο που διαχειρίζεται η Υπηρεσία Διαχείρισης Κατασχεθέντων και Κατασχεθέντων Περιουσιακών Στοιχείων.
Στην επιχείρηση συμμετείχαν, εκτός από τους υπαλλήλους της Υπηρεσίας Διαχείρισης Κατασχεθέντων και Κατασχεθέντων Περιουσιακών Στοιχείων, υπάλληλοι της Αστυνομίας Δυρραχίου, της συνοριακής αστυνομίας, του λιμανιού της παραλιακής πόλης, του Τελωνείου, της Διεύθυνσης Τελωνειακής Έρευνας και της Εισαγγελίας Δυρραχίου.
Τα κοντέινερ έχουν ελεγχθεί, σαρωθεί και επαληθευτεί, από την εξωτερική τους κατάσταση έως όλα τα άλλα στοιχεία ασφαλείας, ανέφεραν οι αρχές.
Στον τόπο που εναποτίθενται, τα δοχεία θα τηρούνται υπό παρακολούθηση και διαχείριση από την Υπηρεσία Διαχείρισης Κατασχεθέντων και Κατασχεθέντων Περιουσιακών Στοιχείων.
Οι αναλύσεις των απορριμμάτων που περιέχονται στα δοχεία θα πραγματοποιηθούν σε διεθνή εργαστήρια. Αυτό ανακοίνωσε ο Αθανάς Καράγια, διευθυντής του υπουργείου Τουρισμού και Περιβάλλοντος, κατά τη διάρκεια αναφοράς στην Επιτροπή Παραγωγικής Δραστηριότητας της Βουλής.
«Δεν μπορούμε να τα θεωρούμε απόβλητα. Τα έστελναν από την Αλβανία ως εμπορεύματα, για να είμαστε δίκαιοι. Με εντολή της Εισαγγελίας τα δείγματα θα πάνε στο Βέλγιο και την Ελβετία, σε τρία εξειδικευμένα εργαστήρια και μετά θα δούμε αν είναι απόβλητα ή όχι, αν είναι επικίνδυνα», είπε αναφέροντας στην επιτροπή.
Σύμφωνα με την μη κυβερνητική οργάνωση Basel Action Network (BAN), που βασίσθηκε σε στοιχεία μάρτυρα δημοσίου συμφέροντος, τα κοντέινερ περιέχουν σκόνη σακκόφιλτρων ηλεκτροκαμίνου (Electric Arc Furnace Dust-EAFD), που ανήκει στα τοξικά απόβλητα και πρέπει να αποθηκεύεται και να μεταφέρεται υπό πολύ αυστηρές συνθήκες.
Το φορτίο δεν έγινε δεκτό στην Ταϊλάνδη όπου αρχικά κατευθύνθηκε το Moliva και από εκεί ξεκίνησε η πολύμηνη περιπλάνηση του φορτίου.
Σύμφωνα με τα έγγραφα που παρουσιάσθηκαν στο αλβανικό τελωνείο, πρόκειται για βιομηχανικά απόβλητα, και συγκεκριμένα για οξείδιο του σιδήρου, η εξαγωγή του οποίου επιτρέπεται.
«Η μεταφορά αυτών των αποβλήτων έχει προκαλέσει διχογνωμίες. Ορισμένοι δηλώνουν ότι δεν πρόκειται για επικίνδυνα απόβλητα. Εμείς δηλώνουμε ότι είμαστε 95% βέβαιοι ότι είναι», είχε δηλώσει ο Jim Puckett, επικεφαλής της μκο, που βρέθηκε στο Δυρράχιο πριν από τον κατάπλου του Moliva στα τέλη του Οκτωβρίου. .
Η μη κυβερνητική οργάνωση θεωρεί ότι πρόκειται «για σκόνη χάλυβα που συγκεντρώθηκε στα φίλτρα των χαλυβουργείων του Ελμπασάν», είπε. «Αν αυτό που δηλώνουμε είναι αλήθεια (...) η εξαγωγή αυτή ήταν μία εγκληματική εξαγωγή που δεν έπρεπε ποτέ να έχει γίνει».
Η εισαγγελία του Δυρραχίου ξεκίνησε έρευνα σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF) για «λαθρεμπόριο απαγορευμένων εμπορευμάτων» και «κατάχρηση εξουσίας».
Η αποστολή βιομηχανικών αποβλήτων από τις δυτικές χώρες για την διαχείρισή τους αλλού, στην Ασία ή την Αφρική, αποτελεί τμήμα του παγκόσμιου εμπορίου που καταγγέλλεται συστηματικά από τις περιβαλλοντικές μη κυβερνητικές οργανώσεις. Αντιπροσωπεύει 44 έως 70 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις.