Το Ταμείο Ανάκαμψης της Ε.Ε. είχε «διαφημιστεί» ως μια καλή λύση, ακόμα και ως μονόδρομος, για την κατασκευή του οδικού άξονα «Ιωάννινα-Κακαβιά» ως συνέχεια της Ιόνιας οδού.
Ο οδικός αυτός άξονας μένει εκτός Ταμείου Ανάκαμψης (αν και επίσημα δεν έχει ανακοινωθεί), και η Περιφέρεια Ηπείρου, η οποία τον Ιούλιο του 2020 ζήτησε και πήρε από το υπουργείο Υποδομών την αρμοδιότητα για την ωρίμανση και υλοποίηση του έργου, υποστηρίζει ότι θα αναζητήσει χρηματοδότηση από άλλα προγράμματα.
Κι όχι μόνο για τον οδικό άξονα «Ιωάννινα-Κακαβιά», αλλά και για τις οδικές συνδέσεις Καμπή-Φιλιππιάδα-Πρέβεζα και Μεσοπόταμος-Πάργα. Για έργα δηλαδή που βαλτώνουν εδώ και μια δεκαετία τουλάχιστον. Μάλιστα, ο περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέκος Καχριμάνης, σε σημερινή συνέντευξη Τύπου, ανέφερε ότι έχει ζητήσει από το υπουργείο τις μελέτες των δύο τελευταίων οδικών έργων («σε όποιο στάδιο κι αν βρίσκονται αυτές» όπως είπε) για «να κοιτάξουμε να τα 'ωριμάσουμε' με τις δικές μας υπηρεσίες και να βρούμε πώς θα τα εντάξουμε για χρηματοδότηση αλλού ως έργα οδικής ασφάλειας και αλλού ως έργα του νέου ΕΣΠΑ». Με άλλα λόγια, διαφαίνεται η επιθυμία της Περιφέρειας Ηπείρου να αναλάβει και τις οδικές συνδέσεις Καμπή-Φιλιππιάδα-Πρέβεζα και Μεσοπόταμος-Πάργα…
Το νέο ΕΣΠΑ δεν είναι ένα ατελείωτο… ταμείο. Και σίγουρα ένα έργο όπως ο οδικός άξονας «Ιωάννινα-Κακαβιά» με προϋπολογισμό που φτάνει τα 425 εκατ. ευρώ, δεν μπορεί να ενταχθεί στο επικείμενο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ήπειρος 2021-2027».
Ο κ. Καχριμάνης μίλησε σήμερα και για μια συζήτηση που είχε για το συγκεκριμένο έργο με το υπουργείο Υποδομών περί «έργων οδικής ασφάλειας». «Φαίνεται ότι στο Ταμείο Ανάκαμψης δεν θα περάσει άλλο έργο, εκτός από τον Ε-65, ως έργο αναπτυξιακό. Γίνεται μια συζήτηση από το υπουργείο Υποδομών για έργα οδικής ασφάλειας. Κατόπιν αυτού, ετοιμάζουμε το τμήμα Καλπάκι-Κακαβιά ως τρίιχνο δρόμο και μάλιστα ως έργο οδικής ασφάλειας γιατί, όπως ξέρετε σε αυτό το σημείο, έχουμε πολλά ατυχήματα, όπως το ίδιο συμβαίνει και για το τμήμα Γιάννενα-Καλπάκι» ανέφερε. Από τη δήλωσή του, προκύπτει καταρχάς ότι ο οδικός άξονας αντιμετωπίζεται μόνο ως έργο οδικής ασφάλειας (η αναπτυξιακή του διάσταση... αποχώρησε).
Όσον αφορά το υπουργείο Υποδομών και τα έργα οδικής ασφάλειας, είναι γνωστά τα εξής: Το υπουργείο, στα τέλη του 2020, προχώρησε σε υπογραφή δανειακής σύμβασης ύψους 235 εκατ. ευρώ με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Το δάνειο της ΕΤΕπ πρόκειται να καλύψει το 50% των επενδύσεων οδικής ασφάλειας συνολικού ύψους 470 εκατ. ευρώ. Το σχέδιο επεμβάσεων βελτίωσης οδικής ασφάλειας βασίστηκε σε μελέτες που έχουν γίνει από την «Εγνατία Οδός Α.Ε.» μέσω του ΕΣΠΑ. Αφορά δε μικρής κλίμακας κατασκευαστικές παρεμβάσεις (όπως αποκατάσταση φθορών οδοστρώματος, διαμόρφωση ισόπεδων κόμβων, σήμανση οδών, στηθαία ασφαλείας) σε επικίνδυνα σημεία στο εθνικό οδικό δίκτυο.
πηγη:typos-i.gr