Με βάση τα στοιχεία από μία έρευνα κοινής γνώμης αλλά και με τη σχετική έκθεση συμπερασμάτων σε ό,τι αφορά τις ελληνοαλβανικές σχέσεις και την αντίληψη Ελλήνων και Αλβανών περί αμοιβαίας γνωριμίας, εντοπίζεται ένα εύρημα, που αξίζει να αναφερθεί. Ας σημειωθεί πριν ότι η έκθεση κυκλοφόρησε με την "ειδικής" ανάγνωσης γλώσσα των φορέων που την υπέγραφαν, της Open Society Albania (Σόρος) και του ΕΛΙΑΜΕΠ.
Ο δείκτης για την αρνητική αντίληψη των Αλβανών για την Ελλάδα και τους Έλληνες επιδεινώνεται στις νεότερες ηλικίες. Το γεγονός δεν ξαφνιάζει εάν το προσεγγίσει κανείς, ψάχνοντας τις αιτίες που καλλιεργούν αυτή την εικόνα και δύνανται στην προοπτική να την κάνουν ακόμη χειρότερη. Οι αιτίες δεν είναι άλλες από την εκπαίδευση που λαμβάνουν οι Αλβανοί μαθητές στο σχολείο, σε συνδυασμό με την διάχυτη στην αλβανική δημόσια σφαίρα ανθελληνική προπαγάνδα, που τροφοδοτείται εν πολλοίς και από την Τουρκία.
Η πολιτική τάξη της Αλβανίας διατηρεί μία αμφίδρομη σχέση με το φαινόμενο. Το καλλιεργεί και στη συνέχεια βρίσκεται εγκλωβισμένη πολιτικά από το κλίμα που η ίδια έχει δημιουργήσει. Ο Αλβανός μαθητής Λυκείου διδάσκεται στη Γεωγραφία ότι περιοχές όπως η Φλώρινα, η Καστοριά, η Κοζάνη, τα Γρεβενά, τα Ιωάννινα, η Θεσπρωτία, η Πρέβεζα και η Άρτα αποτελούν αλβανικά εδάφη, τα οποία βρίσκονται υπό ελληνική κατοχή.
Πώς, λοιπόν, να μην έχει αρνητική αντίληψη για την Ελλάδα και τους Έλληνες. Αυτά δεν τα ακούνε από κάποιο μέσο ενημέρωσης που έχει τις δικές του σκοπιμότητες, ούτε σε κύκλο εθνικιστικής προπαγάνδας. Ούτε καν τα μαθαίνουν μόνο στο μάθημα της Ιστορίας, το οποίο στην Αλβανία είναι όχι απλώς γεμάτο εθνικιστικές αναφορές, αλλά και εντελώς ανιστόρητο. Τα μαθαίνουν και στο μάθημα της Γεωγραφίας, το οποίο από τη φύση του είναι μάθημα ακριβείας.
Τα προγράμματα διδασκαλίας τα κατάρτισε το υπουργείο Παιδείας, το οποίο και ενέκρινε τα βιβλία που συνέγραψαν εγκεκριμένοι απ' αυτό υποτίθεται επιστήμονες. Αυτά τα βιβλία διδάσκουν οι Αλβανοί εκπαιδευτικοί που αποφοίτησαν από κρατικά πανεπιστήμια και έχουν κρατική πιστοποίηση για να διδάσκουν.
Μεικτή Επιτροπή
Υπενθυμίζουμε ότι το 2014 είχε συγκροτηθεί Μεικτή Επιτροπή με αποστολή την εξέταση του θέματος. Είχε, μάλιστα, παρουσιαστεί σαν σπουδαίο επίτευγμα της επίσκεψης του τότε υπουργού Παιδείας της Ελλάδας στα Τίρανα. Μετά από επτά ολόκληρα χρόνια η κατάσταση στα σχολικά εγχειρίδια παραμένει ακριβώς η ίδια. Εκτός αυτού και μόνο το γεγονός ότι η ελληνική πλευρά αποδέχεται να συζητά σε μεικτή επιτροπή έναν τόσο αβάσιμο κι αντιεπιστημονικό ισχυρισμό, είναι σαν να εισέρχεται σε κάποιου είδους διαπραγμάτευση. Θα έπρεπε απλά και μόνο να απαιτηθεί η άμεση αφαίρεση τέτοιων ισχυρισμών.
Η χρονοτριβή, λόγω της επαναλαμβανόμενης εκπαιδευτικής διαδικασίας σε διαδοχικές "φουρνιές" μαθητών, έχει άλλη σημασία απ' ό,τι σε άλλες σφαίρες του δημόσιου βίου. Σ' αυτά τα εφτά χρόνια πρέπει να υπολογίσει κανείς ότι τουλάχιστον 200.000 νέοι Αλβανοί που απέκτησαν απολυτήριο Λυκείου είναι πεπεισμένοι ότι περίπου το 1/3 της ελληνικής επικράτειας αποτελείται από αρπαγμένα αλβανικά εδάφη! Και επειδή το θεωρούν ιστορική αδικία πολλοί πιστεύουν ότι πρέπει να διορθωθεί!
Ο εγκλωβισμός, όμως, των νέων Αλβανών στο τοξικό εθνικιστικό κλίμα που παράγει το πολιτικό σύστημα και καλλιεργεί το εκπαιδευτικό σύστημα στη γειτονική χώρα, δηλητηριάζει όχι μόνο τις διμερείς σχέσεις. Δηλητηριάζει την ίδια την αλβανική κοινωνία. Είναι ακριβώς γι' αυτό που μια νηφάλια και κατά το δυνατόν αντικειμενική προσέγγιση του ζητήματος θα είναι απελευθερωτική. Δυστυχώς, ούτε η Ελλάδα πολυενδιαφέρεται, ούτε, βέβαια, το αλβανικό πολιτικό σύστημα θέλει να χάσει τα μικροπολιτικά πλεονεκτήματα που του προσφέρει το εργαλείο του εθνικισμού.
Ορφέας Μπέτσης / slpress.gr